Däckbeteckningar

Inför köp av nya däck är det viktigt att veta däckets hastighetsindex och belastningsindex för att det ska passa din bil. Byter du själv sommardäck till vinterdäck och vice versa är det bra att kontrollera om däcket har en rotationsriktning.

Här redogör vi för några beteckningar

RF

Är en förkortning för Reinforced och visar att däcket är förstärkt.

 

XL eller EL

Betyder Extra Load och är en speciell märkning för förstärkta däck. Däcket är konstruerat för en fyra enheter större tillåten belastning (belastningsindex)

 

FR

Står för fälgkantsskydd.

 

ML

Betyder trottoarkantsribba och är ett skydd mot skador av däckets sidor.

 

M+S

Märkning för vinterdäck. Kan även innefatta vissa typer av terrängdäck. Betyder Mud and Snow.

 

Temperature A

Märkning för däck som bygger upp mindre värme vid körning än däck märkta med B eller C

 

TL

TubeLess, det vill säga däck utan slang.

 

Inkörning

Nya däck har en inkörningssträcka på upp till 150 mil. Syftet med inkörningen är att däcket ska sätta sig ordentligt på fälgen. Ett däck som har blivit inkört ordentligt håller betydligt längre. Under inkörningstiden bör du köra försiktigare än normalt utan rivstarter, tvära inbromsningar och hård kurvtagning.

 

AWD/4WD

Betyder All Wheel Drive och Four Wheel Drive. Bilen har drivning på alla fyra hjulen, antingen konstant eller via manuell/automatisk inkoppling.

 

Mönsterdjup

Ett nytt vinterdäck har ett mönsterdjup på 9-10 millimeter medan ett sommardäck har 7-8 millimeters mönsterdjup. Mönsterdjupet mäts alltid på däckets mest slitna ställe. För litet mönsterdjup ökar risken för vattenplaning påtagligt och försämrar även bromsförmågan på våt vägbana.

 

Hastighetsindex

Däck har en bokstav som berättar hur hög hastighet de maximalt får utsättas för. Hastighetsindex och belastningsindex är starkt förknippade med varandra. För att tolka bokstaven finns en särskild tabell. Med tabellens hjälp kan angivet hastighetsindex översättas till km/h. Några exempel: Q = 160 km/h S = 180 km/h T = 190 km/h H = 210 km/h V = 240 km/h W = 270 km/h

 

Belastningsindex

Däcket är märkt med den maximala belastningen som det får utsättas för vid den hastighet som hastighetsindexet anger. Denna märkning kallas belastningsindex eller LoadIndex (LI). Markeringen brukar stå tillsammans med däckets dimension och hastighetsindex, exempelvis 195/65 R15 91H. Det finns särskilda tabeller för att översätta siffran för belastningsindex. Här får du några exempel: 81 = 462 kg 82 = 475 kg 83 = 487 kg 84 = 500 kg 91 = 615 kg

 

Bultcirkel

Begreppet bultcirkel talar om hur många bulthål fälgen har samt diametern mellan bulthålen. Bultcirkeln anges ofta som 5/100, vilket betyder att fälgen har 5 bulthål med 100 som cirkeldiameter.

 

Rotationsriktning

På vissa däck finns det en pil som anger däckets rotationsriktning. För att få nytta av däckets tänkta egenskaper är det viktigt att montera däcket/hjulet så att pilens riktning överensstämmer med bilens rullriktning. Pilen ska alltså peka åt det håll som hjulet roterar när du färdas i bilens körriktning (framåt).

 

Traktion

Traktion är däckets förmåga att gripa tag i marken/vägen och flytta bilen framåt.