Obalanserade däck kan leda till att de slits ojämnt och ger sämre grepp
SÅ BALANSERAS DINA HJUL
Vid balansering tas gamla balanseringsvikter och smuts bort innan hjulet sätts upp i en maskin. Balanseringsmaskinen upptäcker både statisk obalans, som ger upphov till att hjulet hoppar och dynamisk obalans som skapar vibrationer i sidled. Med maskinens hjälp placeras vikter på hjulet som neutraliserar obalansen. Ibland krävs att däcket lossas och roteras på fälgen för att nå ett bra resultat. Nya balanseringsvikter till personbilar är alltid fria från bly. Istället används normalt zink eller stål.
Obalans kan också ha sin källa i andra delar som man inte löser enbart med att balansera om hjulet. Däcket kan ha slitits fläckvis på grund av exempelvis uttjänta stötdämpare. Eller andra fel på hjulupphängningen eller drivlinan, till exempel en trasig drivaxeldamask eller en skadad fälg. Då bör det felet rättas till innan hjulen balanseras på nytt.